Jeg kan hjelpe deg med å håndtere hverdagens utfordringer bedre.

Stressmestring, Hypnoterapeut Ås, hypnoterapeut Ski, hypnoterapeut Nordre Follo, hypnoterapeut videosamtaler, hypnoterapeut videokonsultasjoner, kinesiolog Ås, kinesiolog Ski, kinesiolog Nordre Follo
Kjenner du deg igjen?

Indre uro, nervøsitet, tankekvern
Søvnproblemer
Mangel på energi
Konsentrasjons- og hukommelsesproblemer
Prestasjonsangst, eksamensnerver
Stive og anspente muskler

Smerter

Fordøyelsesproblemer, irritabel tarm

Andre fysiske symptomer på stress

Hva skjer i kroppen når du har vært utsatt for langvarig stress?

Vi vet i dag at langvarig stress er hovedårsaken til en rekke sykdommer og plager. Ifølge studier skyldes 75-90% av alle besøk hos fastlegen nettopp stress. Verdens Helseorganisasjon WHO klassifiserer stress til og med som 2000-tallets helseepidemi.

Stresshormoner setter kroppen din i en såkalt fight/flight-tilstand, som over tid påvirker både kroppen og hjernen. "Overlevelseshormonene" cortisol og adrenalin trengs for å takle kortvarige faresituasjoner. Er vi utsatt for vedvarende stress, konfronteres vi dessverre med de negative virkningene av disse stoffene.

Muskler blir anspente og stive, vev betente, immunsystemet nedsatt. Søvnen blir ofte elendig, konsentrasjonen redusert, og negative tanker og frykt kan ta overhånd. Til og med vekten blir påvirket av stress - mange sliter med å kvitte seg med overflødig kroppsfett når systemet har gått i "krisemodus".

Dessverre er det svært mange som opplever slike symptomer - hvem er ikke stresset i samfunnet vårt? Prestasjonspress på skole og jobb, tidsklemma, økonomiske utfordringer, personlige konflikter, og for tiden coronasituasjonen som påvirker oss alle i større eller mindre grad.

Hva kan vi gjøre for å takle hverdagens utfordringer bedre?

Går det an å kvitte seg med stress og stressrelaterte symptomer?

Det korte svaret er: JA1

Det er ikke hendelsene eller omstendighetene i seg selv som er stressende.

Det er din reaksjon på hendelsene eller omstendighetene som er avgjørende om du blir stresset eller ikke.

Og her ligger nøkkelen for hvordan du kan beskytte deg mot stress. Selv om du ikke har kontroll over hendelser, personer og omstendigheter, så kan du likevel påvirke din egen reaksjon. Du kan ta kontroll over det som skjer inni deg. Du kan lære deg å reagere rolig og slappe av, selv om verdenen rundt deg løper løpsk!

I mine behandlinger bruker jeg alle mine behandlingsformer og teknikker individuelt tilpasset deg, for å hjelpe deg mot ditt stress og dine stressrelaterte symptomer. Du vil alltid få hjemmeoppgaver av meg, og lære deg verktøy du kan bruke på egenhånd.

Noen av stressmestringsteknikkene du kommer til å lære hos meg:

Hypnose

Hypnose er en dypt avslappende prosess, hvor du fokuserer på kroppen din, pusten, og din indre verden. Deilige visualiseringer og positive suggesjoner virker som et skjold mot stress. Du får ditt eget individuelle hypnoseopptak med deg hjem.

Om du ønsker å lære å gjennomføre denne prosessen selv, kan du melde deg på kurs i selvhypnose

Tapping (EFT)

EFT, også kalt tapping, er en teknikk du lett kan lære å gjennomføre selv hjemme. Den kan stoppe fight/flight-responsen i hjernen din, nøytralisere negative tanker og følelser, og er et fantastisk verktøy for å takle hverdagens stress og utfordringer bedre.

TRE: Trauma and Tension Releasing Exercises

TRE (selvindusert skjelving) frigjør muskler og fascier for akutte og kroniske spenninger. Dette er øvelser du kan lære deg å gjennomføre hjemme, slik at du alltid har et verktøy for å "riste av deg" stress, stivhet og spenninger.